
PROGRAM SEKCJI SZACHOWEJ
Szachy to najpopularniejsza gra na świecie. Nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi ucznia. Stwarza nieograniczone możliwości wykazania inicjatywy, kształci wyobraźnię przestrzenną, ćwiczy pamięć, uwagę, koncentrację a przede wszystkim uczy logicznego myślenia. Nauka gry w szachy wpływa dodatnio na zwiększenie aktywności umysłowej ucznia, przyczynia się do rozwoju inteligencji. Szachy wyrabiają umiejętność panowania nad sobą, uczą wytrwałości, poczucie odpowiedzialności za własne decyzje i odwagę. Nauka gry w szachy wpływa na lepszy rozwój logicznego myślenia uczniów, przez to ułatwia rozumienie treści matematycznych.
Zadaniem koła szachowego jest przekazać początkującemu uczniowi w krótkim czasie w sposób zwięzły i przystępny podstawowe zasady gry szachowej. Program przewiduje zajęcia teoretyczne
i praktyczne w parach, zespołowo i indywidualnie (w grze rozgrywanej z komputerem).
Cele ogólne
- Nauczenie podstawowych zasad gry w szachy, zaczynając od reguł przechodząc stopniowo do strategii.
- Kształtowanie twórczej aktywności dzieci i młodzieży, myślenia przyczynowo – skutkowego oraz umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wdrażanie do systematycznej i wytrwałej pracy wraz z przestrzeganiem zasady ‘fair play”.
- Ćwiczenia koncentracji, pamięci i uwagi, logicznego myślenia i cierpliwości, logiki i intuicji.
- Popularyzacja szachów jako dyscypliny sportowej zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe
- Poznanie zasad gry w szachy.
- Poznanie i stosowanie zasad poruszania się figur na planszy.
- Poznanie roli i funkcji figur w grze.
- Przestrzeganie zasad gry.
- Nabycie umiejętności posługiwania się zegarem.
- Poznanie zasad zapisu gry.
- Rozpoznawanie sytuacji szachowych i umiejętność zamatowania przeciwnika
- Szanowanie i nie lekceważenie swojego przeciwnika.
- Rozpoznawanie sytuacji patowych.
- Umiejętność uczenia się na własnych błędach
Pomoce dydaktyczne
- plansze i bierki do gry w szachy,
- zegar do mierzenia czasu gry w szachy,
- szablon zapisu partii,
- program komputerowy do gry w szachy,
Program nauczania
|
Nr. Lekcji |
Temat lekcji |
Podstawowe zagadnienia programowe |
|
1. |
Szachownica i jej włąsciowści |
Poznanie pojęć: linia, pole, przekątna |
|
2. |
Szachownica i jej właściwości |
Oznaczenie: linia, pola, przekątnej. Poszukiwanie ich na szachownicy. |
|
3. |
Bierki szachowe |
Rodzaje bierek, ich wartość, symbole i ustawienie na szachownicy. |
|
4. |
Bierki szachowe |
Rozwiązywanie zadań szachowych. Gra praktyczna |
|
5. |
Właściwości bierek i Króla władca drewnianego wojska. |
Możliwości króla: ruchy, bicie |
|
6. |
Właściwości bierek- Król |
Rozwiązywanie zadań n/t możliwości ruchów królem. Najkrótsza droga. Gra praktyczna |
|
7. |
Właściwości bierek – Wieża |
Możliwości wieży: ruchy, bicie |
|
8. |
Właściwości bierek – Wieża |
Rozwiązywanie zadań szachowych. Gra praktyczna |
|
9. |
Co to jest szach? Szach wieżą |
Poznanie pojęcia. Przykłady szacha wieżą. |
|
10. |
Jak się bronić przed szachem |
Poznanie metod obrony króla od szacha. Wybór najlepszej metody. Gra praktyczna. |
|
11. |
Mat kończy partię |
Poznanie pojęcia. Określenie różnicy między szachem |
|
12. |
Kiedy jest remis? Pat |
Poznanie pojęcia. Przykłady pata wieżą. |
|
13. |
Goniec – skośno nogi posłaniec |
Możliwości gońca: ruchy, bicie, szach. Gra praktyczna |
|
14. |
Właściwości bierek – goniec |
Rozwiązywanie zadań n/t możliwości ruchów gońcem |
|
15. |
Gra praktyczna |
Praktyczne wykorzystanie poznanych wiadomości |
|
16. |
Najsilniejszy jest hetman |
Możliwości hetmana: ruchy, bicie |
|
17. |
Właściwości bierek – hetman |
Możliwości hetmana: szach |
|
18. |
Skacząca figura – skoczek |
Możliwości skoczka: ruchy, bicie |
|
19. |
Właściwości bierek: skoczek |
Możliwości skoczka: szach |
|
20. |
Bierki – skoczek i jego własności |
Rozwiązywanie zadań. Gra praktyczna |
|
21. |
Bierki – -II- |
Rozwiązywanie zadań. Gra praktyczna |
|
22. |
Czarodziejskie posunięcie- roszada |
Możliwości wykonania roszady. Cel wykonania roszady. |
|
23. |
Gra praktyczna |
Praktyczne wykorzystanie poznanych wiadomości |
|
24. |
Pionek – najmniejszy w całej armii |
Możliwości pionka: ruchy, bicie, szach |
|
25. |
Czym różni się pionek od reszty bierek |
Promocja pionka |
|
26. |
Czym się różni się pionek od reszty bierek? |
Bicie w przelocie. Gra praktyczna. |
|
27. |
Elementarne zakończenie partii szachowej. Mat hetmanem i wieżą. |
Zaznaczenie mata hetmanem i wieżą. Schemat matowania hetmanem i wieżą. |
|
28. |
Elementarne zakończenie partii szachowej. Mat królem i dwoma wieżami. |
Zaznaczenie mata królem i dwoma wieżami. Schemat matowania królem i dwoma wieżami. |
|
29. |
Elementarne zakończenia partii szachowej. Matujemy hetmanem i królem. |
Zaznaczenie mata hetmanem i królem. Schemat zapędzenia króla do rogu przez hetmana. |
|
30. |
Elementarne zakończenie partii szachowej. Matujemy wieżą i królem. |
Zaznaczenie mata królem i wieżą. Schemat matowania królem i wieżą. |
|
31. |
Gra praktyczna |
Praktyczne wykorzystanie poznanych wiadomości. |
|
32 – 35 |
Mat w 1 posunięciu |
Gra praktyczna |